Uncategorized

Blogga som företagare

Om du har ett företag är en företagsblogg ett bra sätt för att nå ut till nya kunder och underhålla dina gamla affärsrelationer. Du kan använda bloggen på olika sätt, beroende på om du vill öka försäljningen på nätet, i en fysisk affär eller bara behålla kunder.

Företagare

Nästan oavsett bransch så måste en företagare finnas på nätet, då de flesta brukar börja leta lösningar på problem genom att googla. Vare sig det handlar om att hitta städhjälp, leta bostad, hitta prisvärd frisör eller bilverkstad, så börjar de flesta svenskar med att googla. Genom att ha en bra blogg kan ditt företag då vara lösningen för personen och du får en ny kund. Som företagare har du mycket att tänka på, t.ex. leverera dina produkter eller tjänster, få in fakturor, ha en fungerande ekonomi, ta hand om anställda och marknadsföra ditt företag. Ett tips för att få mer tid till att driva ditt företag är att nyttja smarta tjänster som att sälja fakturor och skaffa enkla företagslån och andra smidiga finansiella tjänster som https://www.capcito.com/sv erbjuder. Då kan du koncentrera dig på att utveckla ditt företag – och skapa en bra blogg!

Företagsblogg

En blogg är ett billigt och enkelt sätt att marknadsföra ett företag. Vad din blogg ska innehålla beror på ditt företags produkter och tjänster, samt ditt eget mål med bloggen. Att starta och skriva en blogg är förvisso både billigt och enkelt, men i långa loppet kommer bloggandet att ta tid och det är därför viktigt att tänka igenom vad som är målet med bloggen redan från början. Tänk också på att om du startar en hemsida med en blogg, skriver några inlägg och sedan glömmer bort den, så finns det en risk att blivande kunder tror att du lagt ner företaget eller att du är en inaktiv företagare.

Din företagsblogg måste ge besökarna något, det räcker inte med några trevliga bilder och att du skriver något om ditt företag. Vad söker en blivande kund? Om du har en fysisk butik söker många information om öppettider, adress, telefonnummer, mejladress, priser och service. Det är självklart roligt att skriva ner berättelsen bakom företaget och lägga upp på din blogg, men allt sådant, inklusive fakta om dig själv, är underordnat faktisk information som kunder behöver för att anlita dig.

Ett bra sätt att få nya kunder, intressant innehåll samt behålla existerande kunder, är genom att ge något gratis: rabatterbjudanden, en e-bok eller smarta tips. Om du driver en frisörsalong kan du genom bilder och text skapa bloggposter som visar hur besökaren steg för steg skapar olika frisyrer. Det medför att de kommer att komma ihåg dig och även komma tillbaka. Om du har en mataffär är det alltid klokt att bjuda på recept. Det spelar nästan ingen roll vilket slags företag du har, du kan alltid ge dina kunder bra tips som underlättar deras vardag.